c0fe77c9-d92f-46b6-a513-d408995b812c
کالای خواب

چرا پتو پرز میدهد

  • آژانس دیجیتال مارکتینگ سپتا
  • 14 فررودين 1403
  • 204 مشاهده

چرا پتو پرز میدهد? پرز پتو یکی از مشکلات شائع است که بسیاری از افراد با آن روبرو می‌شوند و باعث نارضایتی و از دست دادن زیبایی اصلی پارچه روتختی می‌شود. گاهی اوقات نمی‌دانیم چرا پتو ها یا شرابیه‌های ما این گلوله‌های پارچه‌ای را دارند و به دنبال راه‌های مختلفی برای از بین بردن آن‌ها می‌گردیم. به جز تأثیرات منفی بر زیبایی پارچه، پرزهای پتو عوارض جسمی نیز ایجاد می‌کنند و به بیماری‌های مختلفی منجر می‌شوند. اگر با پرز پتو روبرو شده‌اید و مطمئن نیستید چطور این مهملات را از بین ببرید.

پس پرز چیست و چرا پتو‌ها پرز می‌دهند؟

 

پرزهای پتو توپ‌های کوچکی هستند که از تار و پود اصلی پتو به دلیل درهم‌تنیدگی الیاف به وجود می‌آیند. این توپ‌های کوچک به دلیل تداخل الیاف آزاد با سطح پتو، به‌طور آرامی ایجاد می‌شوند. متأسفانه این توپ‌ها با الیاف بلندتر گره می‌خورند و برای مدت طولانی بر روی پتو باقی می‌مانند.

پرزهای پتو تنها روی پتوها محدود نمی‌شوند، بلکه بر روی سطوح پارچه‌های مختلف نیز ایجاد می‌شوند. بنابراین، پژوهشگران به دنبال درک علت و از بین بردن آن‌ها بوده‌اند. در واقع، پرزها به عنوان یک عیب در پارچه در نظر گرفته می‌شوند و بیشتر در الیاف کوتاه و طبیعی ایجاد می‌شوند. پتوهایی که از پشم ساخته شده‌اند، بیشتر از سایر پتوها دچار پرز می‌شوند. حتی پتو مسافرتی که از الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند، پس از مدت کوتاهی پرز می‌دهند. پرزها به مرور زمان خشک و تیز می‌شوند و باعث خارش و حساسیت پوست می‌شوند. به همین دلیل در گذشته از پوشش‌های پارچه‌ای برای پتوها، روت

عوارض کرک پتو

کرک و پرز باعث نامنظم و نازیبا شدن ظاهر پتو می‌شوند. گاهی اوقات شدت و تعداد این توپ‌های پارچه‌ای در پتوها آنقدر بالاست که ترجیح می‌دهیم دیگر از پتو استفاده نکنیم. این پرزها تنها ظاهر زیبا و مرتب پتوها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند، بلکه برای سلامتی جسمی نیز خطرات جدی ایجاد می‌کنند. بی‌صبرانه منتظر بمانید تا مهم‌ترین عوارض کرک پتو را بشناسیم.

مایت یا حشرات معده‌ای یکی از مهم‌ترین علل بروز آسم و حساسیت‌های تنفسی در کودکان و بزرگسالان هستند. متأسفانه، این حشرات بسیار ریز که فقط زیر میکروسکوپ قابل رؤیت هستند، در میان پرزها و کرک‌ها در ملحفه‌ها، حول

ه‌ها، موکت‌ها و فرش‌ها رشد و نمو می‌کنند. به همین دلیل ممکن است بیشتر بیماری‌های حساسیتی و دستگاه تنفسی در افرادی که از پتوها یا رختخواب‌هایی که کرک دارند، مشاهده شود. اگر پتو را برای کودکان می‌خرید، باید از جنس‌هایی باشد که فضای مناسبی برای رشد این حشرات فراهم نیستند. اگر جنس پتوها را نمی‌شناسید، بهتر است از پارچه‌های نخی و پنبه‌ای برای پوشاندن رویه پتوها استفاده کنید.

چگونه پرز پتو را از بین ببریم

c0fe77c9-d92f-46b6-a513-d408995b812c


برای از بین بردن پرزها چندین روش مختلف وجود دارد. به عنوان مثال برخی از افراد با استفاده از ماشین‌های خراش‌زنی پرز سعی می‌کنند کرک پتو را از بین ببرند، در حالی که برخی دیگر از ماشین‌های ریش‌تراش برای این کار استفاده می‌کنند. برخی افراد هم از جوراب‌های نایلونی یا جوراب شلواری برای از بین بردن کرک پتو استفاده می‌کنند. اما متأسفانه این راه‌ها همیشه مؤثر نیستند و توانایی کامل در از بین بردن پرزهای روی پتو را ندارند. در ادامه به شما می‌گوییم که چه باید بکنید تا از بین بردن پرز پتو اطمینان حاصل کنید. روش‌هایی که در ادامه آمده تقریباً موفقیت بیشتری نسبت به روش‌های دیگر دارند.

1. استفاده از تیغ – یکی از روش‌های موثر برای از بین بردن پرز پتو

یکی از روش‌های موثر برای از بین بردن پرز پتو و حتی حوله، استفاده از تیغ است. تیغ‌های سنتی که برای اصلاح سر و صورت به کار می‌رفتند، این بار برای حذف پرزهای مختلف پارچه‌ای از انواع لباس‌های مردانه و زنانه استفاده می‌شوند. برای این کار، این تیغ را از بالای پتو به آرامی به سمت پایین بکشید. این کار را چندین بار انجام دهید تا پرزها به‌طور کامل از بین بروند.

2. از بین بردن پرز پتو با شست‌وشو بدون مواد شوینده

شست‌وشوی پتو بدون مواد شوینده آنزیم‌دار یکی از روش‌های موثر برای از بین بردن پرزها و کرک‌ها است. در این روش بهتر است پتو را چندین بار با آب و بدون مواد شوینده شیمیایی قوی بشویید تا پرزها از بین بروند. دلیل عدم استفاده از مواد شوینده آنزیم‌دار این است که این مواد پرزها

را کامل‌از بین نمی‌برند و باعث بروز حساسیت و آلرژی پوستی و تنفسی می‌شوند.

البته این روش فقط برای پتوها به‌کار می‌رود. همچنین، روتختی‌هایی که از جنس‌های مرغوب نیستند، باید چندین بار تنهایی با آب شست‌وشو داده شوند. برای پرز رختخواب کودکان نیز، روتختی‌های پسرانه و دخترانه را بدون مواد شوینده شیمیایی شویید.

3. نوار چسب، یک راه‌حل برای از بین بردن پرز پتو

نوار چسب‌های پهن نیز برای از بین بردن کرک پتو موثر و کاربردی هستند. نوار چسب را ابتدا به گونه‌ای که قسمت چسبنده آن رو به پایین باشد، دور یکی از انگشتان خود بپیچید، سپس روی پتو بکشید و پرزها را از پتو جدا کنید.

پتوهایی که پرز نمی‌دهند

یکی از دلایل اصلی پرز دادن پتوها، جنس نامناسب و کیفیت پتوهاست. پتو هایی که از الیاف مصنوعی یا پشکی ساخته می‌شوند، ممکن است نرم و لطیف باشند، اما به سرعت پرز می‌دهند. همچنین، پتوهایی که از ترکیب پتو با پلی‌استر یا اکریلیک ساخته شده‌اند، نیز پرز می‌دهند و متاسفانه این پرزها به راحتی از بین نمی‌روند. پتوهایی که از پنبه خالص و الیاف طبیعی ساخته می‌شوند، تنها انواع پتوهایی هستند که پرز نمی‌دهند مانند پتو افرا و پتو گلبافت و شال مبل. با شناخت کالاهای خوابی که از جنس الیاف طبیعی ساخته شده‌اند، دیگر به سختی گمراه نخواهید شد.

در اینجا نکته ضروری است که حتی روکش‌های روی تشک‌ها و تشک مهمان نیز دچار پرز می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله «تشک مهمان چی بخرم؟» را مطالعه کنید تا محصولاتی با عمر طولانی و کاربردی برای خرید تشک مهمان پیدا کنید.

در این مقاله ما درباره علت پرز دادن پتوها و چگونگی مقابله با آن صحبت کردیم. همچنین، روش‌های مختلفی را بررسی کردیم. امیدواریم که روش‌هایی که معرفی کردیم، برای شما مفید باشند. آیا شما روش دیگری برای از بین بردن پرز پتو و تشک مهمان می‌شناسید؟ ما بسیار خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را در مورد روش‌های مختلف از بین بردن کرک پتو و دیگر ملزومات خواب با ما اشتراک بگذارید.”



وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.